Zoeken
  • Ayse

In 3 stappen naar een fijne geboorte ervaring

Bijgewerkt: 15 dec 2020


Voor rust en regie tijdens het grootste moment in je leven door middel van kennis, ontspanning en visualisatie.


Ik hoor zwangere vrouwen regelmatig zeggen dat ze de bevalling graag op zich af laten komen. In essentie een mooie gedachte maar als je niet over de juiste informatie bezit terwijl je de bevalling op je af laat komen, kan het heel erg beangstigend zijn. Idealiter heb je de juiste kennis, zijn jullie (jij en geboortepartner) kritisch en laten jullie de bevalling op je afkomen. Misschien ben je nog steeds niet overtuigd geraakt. Ik daag je dan uit om eens voor jezelf na te gaan: als je een weekendje naar het buitenland gaat, bereid je je dan voor? Hoogstwaarschijnlijk wel. De geboorte kan je zien als een metaforische reis. Een reis die meer beladen is dan je (mogelijk) denkt. Deze reis kan alles overstijgend zijn als het een positieve ervaring is maar het kan je ook de afgrond in sturen als je dit negatief hebt ervaren. Het is het dan ook meer dan waard om je hierop voor te bereiden. Bij een stressvolle geboorte komt er ook meer stress in het lichaampje van jouw baby en hoe mooi zou het zijn als je dit zou kunnen reduceren?

Het is mij dan ook opgevallen dat veel vrouwen een pijnlijke ofwel traumatische bevalling hebben gehad. Vaak ligt de kern van deze ervaring in het gevoel dat de bevalling hen is overkomen en ze geen zeggenschap hadden in welke stappen er tijdens dit proces werden genomen. Vaak voelden de vrouwen enorm veel angst voor de bevalling zelf of angst voor eventuele interventies en tegelijkertijd misten deze vrouwen de juiste handvatten om nog enige vorm van REGIE te behouden over de bevalling. Ik ben Ayse en toen ik zelf zwanger was, werd ik van de een op andere dag medisch omdat mijn dochter veel te klein bleek te zijn. Ineens moest ik elke dag naar het ziekenhuis en zag ik iedere week een ander gezicht met andere adviezen. Ik voelde me niet serieus genomen en verloor de regie over mijn geboortewensen. Tijdens mijn geboortereis heb ik het geheim

gevonden naar rust. Ik neem je dan ook graag mee in mijn driestappenplan naar een

fijne geboorte ervaring. Laten we streven naar het positieve, naar een fijne geboorte ervaring want dat gun ik je zo!

Stap 1: Kennis Kennis zorgt voor bewustwording en op z'n beurt weer voor vertrouwen en kracht. Als jij kennis hebt over wat jou staat te gebeuren, verkleint dat de kans dat je uit stress of schrikreactie beslissingen maakt waar je mogelijk later spijt van hebt. Op basis van kennis weloverwogen beslissingen nemen tijdens het geboorteproces vertaalt zich in het feit dat JIJ de regie behoudt. Een fijne geboorte ervaring staat los van een waarde oordeel. Er is geen goed noch fout - als je, je besluit maar hebt kunnen maken op basis van kennis en op basis van je gevoel. Op deze manier kan de bevalling een enorm bekrachtigende ervaring zijn, voor jou en jouw geboortepartner. Dan is natuurlijk de vraag wat dan precies een bekrachtigende bevalling is? Dat is toch voor iedereen anders? Dat klopt. Ik leg je graag uit waarom kennis zo belangrijk is.

Ik raad je het volgende aan:

☑ Lees je in over hoe het lichaam werkt tijdens de bevalling zodat je niet van je à propos gebracht hoeft te worden wanneer de bevalling zich voor doet. ☑ Wees je bewust van de procedures in het ziekenhuis, geboortetehuis of bij de thuisbevalling. Wat voorbeelden van vragen waar je over na kunt denken: Ik wil een badbevalling, is dat mogelijk op de plek waar ik wil bevallen? Welke pijnmedicatie is er aanwezig en wat zijn de voor- en nadelen voor mij en mijn baby? Wil ik de zorgverlener op de voor of achtergrond? ☑ Bespreek samen met jouw geboortepartner (persoon die aanwezig is bij jouw bevalling) wat jullie grenzen en wensen zijn. Wees kritisch en blijf dicht bij jullie gevoel. Heb je niemand die bij jouw bevalling gaat zijn? Lees je dan eens in over een caseload verloskundige. Dit is één verloskundige die jou je hele zwangerschap begeleid - en zo staat er dus ook altijd een vertrouwd gezicht in de verloskamer of bij jou thuis.

☑ Ga in gesprek met je zorgverlener. Komt een zorgverlener jullie niet tegemoet in jullie geboortewensen of voelen jullie je ongehoord of gezien? Misschien is een andere zorgverlener voor jullie dan de oplossing. Een prettige zorgverlener is de helft van je geboorte

ervaring.

☑ Maak een bevalplan. Door het maken van een bevalplan ben je bezig met de voorbereiding van jouw geboorte. Daarnaast hou je, je zorgverlener hier ook direct van op de hoogte en staat het zwart-op-wit. Ook als je het op je af wilt laten komen en alleen wenst dat alle

procedures eerst uitgelegd worden en dat jouw expliciete toestemming gewenst is, is dit oké.

Er is geen goed of fout in jouw bevalplan, noch in het bevalproces zelf. Het gaat erom dat je op basis van kennis het besluit maakt dat je mogelijk niet alles wilt vastleggen op papier en niet op basis van desinteresse of onwetendheid. Tevens vind ik het belangrijk om te vermelden dat als je een bevalplan hebt gemaakt, je hier altijd van mag afwijken. Een bevalplan is een handvat waarin jij jouw zorgverlener op de hoogte stelt over jouw wensen, grenzen en hoe er met je om moet worden gegaan maar je zit hier NOOIT aan vast.


Stap 2: Ontspanning Ontspanning kan op verschillende manieren bereikt worden. Zoals ik eerder in stap één heb vermeld: kennis. Kennis zorgt voor vertrouwen en kracht. Een andere manier is bewustwording van je gedachten. Je hebt vast wel eens gehoord van het placebo-effect. Laten we uit gaan van twee groepen mensen welke op dagelijkse basis hoofdpijn hebben: de eerste groep mensen krijgt een paracetamol en de tweede groep mensen krijgt een pil die op een paracetamol lijkt maar eigenlijk 'leeg' is. Deze pil heeft geen medische werking en is daarom een placebo. Beide groepen claimen echter dat ze geen last meer hebben van hoofdpijn na het innemen van hun pillen. Ja, maar, huh? Dat kan toch helemaal niet als de tweede groep een placebo heeft gekregen? Dus wel! Als jij overtuigd bent dat het werkt, dan

gaat het ook werken.

De essentie van bovenstaand voorbeeld is dat het lichaam extreem reageert op gedachten en gevoelens. Wees je daarom bewust van wat je voelt en denkt. Schrijf het van je af, praat erover, onderzoek wat jij nodig hebt om van (mogelijke) negatieve gedachten, om te

zetten in positieve gedachten.

Nu wil ik je vragen om eens na te gaan hoe je ademhaalt. Voel je misschien spanning in je borstkas tijdens het ademhalen? Haal je diep adem of is je adem vooral oppervlakkig en beweegt je buik amper?


Ademhaling en ontspanning zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar. Ik raad je aan om eens lekker te gaan zitten of liggen en eens rustig in te ademen vanuit je buik. Plaats je handpalmen net onder je navel en focus je op jouw handen. Voel hoe je buik uitzet bij het inademen. Probeer langer uit te ademen en voel hierbij hoe je buik weer afneemt in omvang. Voordat je opnieuw begint met inademen, hou je je adem na het uitademen even een aantal tellen vast en begin je daarna weer met inademen. Als het je focus geeft, kan je ook tellen hoe lang je in- of uitademt maar dit hoeft niet. Vind je het moeilijk om vanuit je buik adem te halen? Probeer dan na het uitademen, je adem heel even vast te houden. Wanneer je voelt dat je weer adem moet halen, richt je je aandacht op je handen en adem je vol vanuit je buik in. Deze methode helpt jou om je hartslag laag te houden. Je kunt je voorstellen dat als jij ontspannen de bevalling in gaat, het veel makkelijker

voor je is om weloverwogen besluiten te nemen in het geboorteproces, zelfs als

het anders loopt dan dat je had gehoopt of had gedacht. Om je lichaam maximaal

te ondersteunen tijdens het geboorteproces, is het belangrijk dat je weet welke ademhalingstechnieken je kunt gebruiken in de verschillende fases van de bevalling.

Mijn zwangerschapscursus kan dan ook erg waardevol zijn om ontspanningstechnieken

te leren door middel van de juiste ademhaling. Hier kom ik later in deze blog op terug.



Stap 3: Visualisatie Ons brein is één groot communicatienetwerk gemaakt van neuronen. Neuronen zijn zenuwcellen welke gespecialiseerd zijn in het ontvangen, verwerken en doorgeven van informatie. Stel je een baby voor die voor het eerst iets probeert te grijpen. In het begin gaat

dit moeizaam: de communicatie tussen de neuronen die de baby aansturen om te grijpen, hebben dit niet eerder gedaan. Hoe vaker een baby dit doet, hoe meer het brein getraind wordt in het aansturen van de ogen, armen, handen en vingers om te kunnen grijpen. Een simpel voorbeeld maar het trainen van het brein is waar we gebruik van maken tijdens het

visualisatieproces.

Visualisatie is een super krachtige methode welke helpt jouw intenties te manifesteren. Jouw brein kan namelijk geen onderscheid maken tussen wat jij daadwerkelijk ziet en wat jij visualiseert. Dit betekent per definitie dat jij al visualiserend, voor de geboorte, jouw

brein kan aansturen op wat het moet doen tijdens de bevalling. Je conditioneert jouw brein om jouw gewenste 'doel' te behalen. Wat je aandacht geeft, groeit namelijk. Het is hierbij belangrijk om te focussen op wat je wel wilt. Hoe vaker jouw brein ziet dat een bepaald doel behaald wordt en hoe dit behaald wordt, hoe makkelijker het voor je brein wordt om dit echt te

behalen (want jouw brein en lichaam weten door het visualiseren precies wat ze moeten doen!).

Je zou bijvoorbeeld kunnen visualiseren hoe gemakkelijk je door de weeën heen ademt, hoe soepel de ontsluiting gaat, hoe ontspannen je gezicht is, hoe soepel jouw kindje door het geboortepad heen beweegt en/of hoe krachtig je, je voelt na het baren van jouw baby. Voel de blijdschap en euforie van een rustige bevalling, Je kan het zo gek niet bedenken. Visualiseer op een reële en zo gedetailleerd mogelijke manier hoe jij de geboorte voor je ziet.

Ik moedig je aan om het volgende te doen:

☑ Ga comfortabel zitten of liggen

☑ Focus je op jouw ademhaling en doe de buikademhaling zoals eerder vermeld

☑ Sluit je ogen en begin met visualiseren. Oefening baart kunst. Hoe vaker je oefent om te kunnen ontspannen en visualiseren, hoe makkelijker het wordt. Visualisatie kan je voor ieder aspect in het leven gebruiken, niet alleen voor de geboorte. Deze techniek wordt ook wereldwijd door topsporters gebruikt. Een voetballer die keer op keer

visualiseert dat hij met het perfecte schot scoort, vergroot de kans dat hij dit ook echt zal doen tijdens een wedstrijd.

Ben je klaar voor een nieuwe stap in het leven? Start met visualiseren!

Verdieping: Mijn zwangerschapscursus! Mijn zwangerschapscursus kan super waardevol zijn als middel om je voor te bereiden op de bevalling. Tevens kan het ook prettig zijn om andere moeders (in spe) te ontmoeten zodat er ervaringen gedeeld kunnen worden van tijdens de zwangerschap en na de zwangerschap.

De HypnoBirthing cursus die ik geef is de perfecte aanvulling op deze blog. HypnoBirthing is een filosofie en methodiek die jouw lichaam maximaal ondersteunt tijdens het geboorteproces. Dit met behulp van kennis (bewustwording), visualisatie en ontspannings- en ademhalingsoefeningen.

Door een ontspannen houding en geest ben jij beter in staat om weloverwogen keuzes te nemen tijdens het geboorteproces. Op deze manier behoud je dan ook de regie hierin. Dit is niet mogelijk wanneer je in een staat van paniek of stress bent. Daarnaast maakt HypnoBirthing het mogelijk dat de geboortepartner een actieve rol inneemt en krijgt hij/zij handvatten mee over hoe hij/zij jou optimaal kan ondersteunen in dit proces. Last but not least: mijn cursus wordt vergoed door de zorgverzekeraar!!

Elke zaterdag van 10:00-11:00 uur geef ik een webinar voor het krijgen van een fijne geboorte ervaring. Klik hier om jouw plekje te reserveren!


Liefs,


Ayse




Recente blogposts

Alles weergeven

Ben jij klaar om in rust en regie bevallen?

Contact
Birth in Control
Brouwersgracht 14
2512 ER, Den Haag

 

info@birthincontrol.nl

Tel.: +31 (0) 6 519 449 38

  • Instagram

©2020 door Birth in Control.
BTW-nummer: NL003395313B69